نشريه هفتگی مديريت !
ساعت ٧:۱۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٠ آبان ،۱۳۸٢  کلمات کلیدی:
از جمله فعاليتهای جالب و جذاب در فضای مجازی راه انداختن نشريات روزانه يا هفتگی با محتوای خبري- تخصصی توسط شرکتها و سازمانها می باشد که به آن Newsletter مي گويند.
اگرچه Newsletter ها در كشورهاي توسعه يافته بسيار متنوع و متكثر هستند اما متاسفانه سازمانها و شركتهاي تخصصي در كشور ما تاكنون كمتر به سمت راه انداختن اينگونه نشريات تخصصي ادواري افتاده اند.
با اميد به تكثير و فعال شدن نشريات تخصصي ادواري در زمينه مديريت پروژه در كشورمان در اين يادداشت به يكي از Newsletter هاي ایرانی که با موضوع "مديريت" به روز می شود اشاره می کنیم.
نشریه هفتگی مدیریت شرکت فن آوران پردیس که در زمینه مديريت برای استفاده مديران سازمانها، دانشجويان و محققان تهيه و تدارک شده و حاوی مطالبی پيرامون مديريت عمومی است؛ اگرچه حرکت نوپايی است اما نياز به غنی تر شدن مطالب آن برای تحقق اهداف آن کاملا به چشم می خورد .
 
مديريت هزينه !
ساعت ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٧ آبان ،۱۳۸٢  کلمات کلیدی:
پيشرفت سريع و شگرف فناوري همراه با افزايش روزافزون رقابت در بازارهاي جهان، مديران واحدهاي اقتصادي را ناگزير از توليد محصولاتي با كيفيت بالا، ارائه خدمات مطلوب به مشتريان و درعين حال با كمترين بهاي تمام شده كرده است. اين انتظارات، الزامات بيشتري را از لحاظ تامين اطلاعات موردنياز، براي سيستم حسابداري ايجاب مي كند. بسياري از واحدهاي اقتصادي بتدريج از ديدگاههاي حسابـــــداري بهاي تمام شده سنتي فاصله مي گيرند و به ايجاد سيستم مديريت هزينه (COST MANAGEMENT SYSTEM) تمايل نشان مي دهند. سيستم مديريت هزينه نوعي سيستم برنامه ريزي و كنترل است كه هدفهاي زير را دنبال مي كند:1 - اندازه گيري بهاي تمام شده منابعي كه در راه انجام فعاليتهاي اصلي واحد اقتصادي مورداستفاده قرار گيرد؛2 - تشخيص و حذف اقلامي از هزينه كه ارزش افزوده ايجاد نمي كنند؛3 - تعيين كارايي و اثربخشي فعاليتهاي اصلي انجام شده در واحدهاي اقتصادي؛4 - تشخيص و ارزيابي فعاليتهاي جديدي كه مي تواند عملكرد آينده سازمان را بهبود بخشد.تاكيد سيستم مديريت هزينه پر فعاليتهاي بنگاه اقتصادي است. اين تاكيد براي دستيابي به هدف توليد محصولات وخدمات با كيفيت، با حداقل بهاي تمام شده، حائزاهميت بسيار است. در اين سيستم، هزينه فعاليتهاي عمده بنگاه اقتصادي به كالاها و خدمات توليدي با توجه به نحوه استفاده از فعاليتها در توليد اين كالاها و خدمات تخصيص مي يابد.هدفهاي سازماني مديران بسيار متنوع است. برخي از هدفها كه به طور مكرر موردتاكيد قرار گرفته اند عبارتند از:- سودآوري؛ - رشد؛ - خودكفايي مالــــــي؛ - حداقل كردن بهاي تمــام شده؛ - تنوع بازار؛ - كيفيت محصولات؛ - مسئوليتهاي زيست محيطي؛ - خدمات اجتماعي.وظيفه مديريت حصول اطمينان از دستيابي به هدفهاي تعيين شده، صرفنظر از اين هدفهاست. در كوششهايي كه به منظور دستيابي به هدفهاي فوق صورت مي گيريد، معمولاً مديــــران با چهار نوع فعاليت اصلي درگير مي شوند:1 - تصميم گيري 2 - برنامه ريزي 3 - رهبري فعاليتهاي عملياتي 4 - كنترل براي انجام هريك از فعاليتهاي چهارگانه، مديريت نيازمند اطلاعات است. اين اطلاعات مي تواند از منابع مختلفي نظير اقتصاددانان، متخصصان مالي، كاركنان فروش و بازاريابي، كاركنان توليد وحسابداري به دست آيد.تحولات چندسال گذشته شامل آزادسازي اقتصاد، رونق مجدد بورس اوراق بهادار و نزديك شدن نرخ بهره به سطح نرخ تعادلي، باعث گرديده كه مباحث مختلف مديريت هزينه و كارايي بازار و بررسي آثار مالي تحولات اقتصادي بر بازارهاي مالي و بورس اوراق بهادار و چگونگي تاثير آنها بر ارزش و قيمت گذاري سهام موردتوجه قرار گيرد. زيرا درصورت كارابودن بازار سرمايه است كه قيمت اوراق بهادار عادلانه تعيين مي شود و تخصيص سرمايه كه مهمترين اركان توليد و توسعه اقتصادي است به صورتي مطلوب و موثر انجام مي گيرد.يكي از پيامدهاي رشد و توسعه، ظهور پيوند اقتصاد با اخلاق و تاثير متقابل مسائل اقتصادي و اخلاقي و ارزشهاي اجتماعي بر يكديگر است. بدين ترتيب، مديريت بنگاههاي اقتصادي ديگر صرفاً افزايش سودآوري يا توليد كالا را تنها هدف خويش ندانسته، بلكه موضوعهايي همچون پرداخت حقوق عادلانه به كاركنان، رعايت كيفيت و بهاي توليدات، آلودگي محيط زيست و ساير مسائل اخلاقي را نيز بايد رعايت كنند. بنابراين، واحدهاي اقتصادي به جاي داشتن عملكرد صرفاً اقتصادي، به صورت نهادهاي چندمنظوره درآمده اند و بايستي با اين ويژگيها در بازارهاي سرمايه گذاري داخلي و خارجي شركت جويند و مطابق با ضوابط بازار به فعاليتهاي خود ادامه دهند، زيرا روند تغيير قيمت و الگوي رفتاري بازار تصادفي و غيرمنظم است(RANDOM WALK) . به عبارت ديگر، بازار حافظه ندارد، و از قيمتهاي ديــروز در مورد فردا نمي توان نتيجه گيري خاصي كرد.در بازارهاي كاراي سرمايه، مديران رقابتي و كارآفرين مي توانند با بهره گيري از عوامل متعدد بازار، بازارسازي كنند. زيرا در دنياي رقابتي، تعداد زيادي معامله گر و در كنار آن تعداد زيادي دلال و كارگزار و واسطه متخصص خريدوفروش سهام وجود دارد، كه از پختگي لازم برخوردارند و تاثير اطلاعات بر قيمت سهام را مي دانند. آنان همواره سعي بر آن دارند كه بازار به صورت دوطرفه عمل كند و در آن به طور مستمر عده اي خريدار و عده اي فروشنده باشند و ركود و كسادي مفرط بر بازار حاكم نگردد. از وظايف اساسي و مهم بازارهاي سرمايه، تامين مالي شركتها و بنگاههاي اقتصادي است.بازار سرمايه بايد اين قابليت و ويژگي را داشته باشد كه بتواند سرمايه شركتها و واحدهاي اقتصادي نيازمند را تامين كند.تخصيص هنگامي بهينه است كه بيشترين بخش سرمايه متوجه سودآورترين فعاليتها شود. پس تخصيص سرمايه هنگامي درست انجام مي شود كه شركتهايي كه فرصتهاي سرمايه گذاري بهتر دارند، سرمايه موردنياز خود را تامين كنند، و آن بخش از اقتصاد كه بازدهي كمتري دارد با محدوديت روبرو شود. اگر توزيع اعتبارات درجامعه، وابسته به درج اعتبار افراد، توازي خطر - بازده طرحهاي سرمــــــايه گذاري و ظرفيتهاي وام گيري و وام دهي واحدها باشد. روشن است كه سرمايه محدود كشورها به طور بهينه تخصيص مي يابد و به پروژه هاي سودآور و مفيد سرمايه لازم اختصاص داده مي شود. در غير اين صورت كارايي مديريت هزينه و بازار سرمايه نامتجانس خواهدبود و نمي توانند در خدمت رشد و توسعه اقتصادي قرار گيرند.
 
چگونه لوگو طراحی کنيم !
ساعت ٧:٠٩ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٧ آبان ،۱۳۸٢  کلمات کلیدی:
معمولا يکی از دغدغه های شرکت های تازه تاسيس انتخاب لوگوی مناسب ؛ جذاب و ساده برای سازمان است.
سایت Graphic Design پانزده روش امروزی در طراحی لوگو را آموزش داده است که برای علاقمندان به طراحی لوگو بسیار مفید است.

راستي نظرتان راجع به لوگوي وبلاگ حقير چيست ؟!!!

 
۲ ابزار مديريت پروژه !
ساعت ۸:٤٥ ‎ق.ظ روز شنبه ۳ آبان ،۱۳۸٢  کلمات کلیدی:
نقش ابزار مناسب در پيشبرد اهداف مديريت پروژه انكارناپذير است. در واقع پس از طراحی سيستم مديريت پروژه در سازمان، بكارگيری ابزار مناسب در اين سيستم، يكی از مهم‌ترين عوامل محقق كننده اهداف مديريت پروژه در سازمان است.
مقاله منتشره حقير در شماره جدید نشريه کامپيوتر و ارتباطات به معرفی دو نرم افزار مايکروسافت پروجکت و پريماورا می پردازد؛ لینک....